Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2014

Η σχέση του έμπειρου και σύγχρονου προπονητή με τον νέο αθλητή του τένις

 Οι σημερινοί σύγχρονοι και έμπειροι προπονητές τένις εξηγούν στους μαθητές τους αναλυτικά, μεθοδικά και με υπομονή πώς, γιατί και πότε πρέπει να χτυπήσουν την μπάλα με τον τάδε ή τον δείνα τρόπο.

Toυς δείχνουν υπομονετικά και για ποιο λόγο πρέπει να κάνουν αυτήν την κίνηση και όχι την άλλη, επειδή αναζητούν το βαθύτερο νόημα της διδασκαλίας, είναι ενημερωμένοι, γνωρίζουν όλες τις πρόσφατες πληροφορίες, παρακολουθούν όλες τις εξελίξεις στο τένις και μαθαίνουν όλες τις σύγχρονες τεχνικές, τις οποίες προσαρμόζουν στην διδασκαλία τους. 

(Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι ένας μαθητής που κάνει καθημερινά ιδιαίτερα μαθήματα τένις με έναν έμπειρο προπονητή τένις είναι σίγουρο ότι θα γίνεται κάθε μέρα και καλύτερος).

Απο όλους τους δασκάλους του τένις τα βασικά στοιχεία της τεχνικής και της κινητικής ανάπτυξης, που διδάσκονται σε κάθε  παίχτη, παρουσιάζονται με απλότητα, αλλά και με επιστημονική προσέγγιση μέσα από τις αρχές, οι οποίες διέπουν τις σωματικές και νοητικές λειτουργίες.

Ποιο είναι το αίτιο της μάθησης όμως; 
Η μάθηση δεν μπορεί να εξηγηθεί επαρκώς μέσα από την διδασκαλία, διότι δεν είναι αρκετή για να καλύψει το λόγο, που επιτελείται το θαύμα της μάθησης. 

Ικανοποιητικά η μάθηση εξηγείται μόνο μέσω της ανάπτυξης του ανθρώπου και κάθε ικανός δάσκαλος το γνωρίζει αυτό και σεβόμενος την εξελικτική πορεία του ανθρώπου προσπαθεί να προβεί σε κατάλληλες κάθε στιγμή παρεμβάσεις έτσι ώστε να δρομολογηθεί σωστά η πρόοδος του ατόμου. Η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου ανθρώπου (επιστήμονα, παίχτη, οικογενειάρχη κ.ά.) δεν είναι το επίτευγμα ενός έστω ικανού δασκάλου, αλλά της ίδιας της εξέλιξης του μαθητή. 

Το μικρό δέντρο δίπλα σε ένα πάσσαλο μεγαλώνει όχι γιατί ενήργησε απευθείας ο πάσσαλος, αλλά επειδή για κάποιο λόγο το δέντρο ακολούθησε τον πάσσαλο. Αλλά θα μπορούσε να πει κανείς ότι ένα κομμάτι ξερό δέντρο επενέργησε σε ένα ζωντανό οργανισμό το δέντρο και το οδήγησε να πάρει ένα συγκεκριμένο σχήμα όσο εξελισσόταν.

Για τον μαθητή ένας δάσκαλος μπορεί να είναι ένας νεκρός εξωτερικός πάσσαλος. Ο μαθητής δίνει νόημα και υπόσταση στον δάσκαλο κι όχι το αντίθετο. Μαθητής χωρίς δάσκαλο υπάρχει και εξελίσσεται, όχι όμως και το αντίθετο. Ο έχων μυαλό μαθητής θα βρει τον καθοδηγητή του σίγουρα, ενώ ένας δάσκαλος όσο και να πιέσει ένα μαθητή αν δεν είναι καλός και είναι αδιάφορος δεν θα καταφέρει τίποτε. Το τέλειο αποτέλεσμα είναι όταν ο μαθητής δεν έχει ανάγκη πια τον δάσκαλό του αλλά έχει γίνει ο ίδιος δάσκαλος του εαυτού του. 

Άραγε γιατί υπάρχουν διαφορές στους παίχτες τώρα και πριν κάποιες δεκαετίες; Όλα τα ρεκόρ έχουν καταρριφθεί.
  • ·         Προπονούνται περισσότερο οι παίχτες;
  • ·         Άλλαξαν τεχνική;
  • ·         Σύμπτωση;

Απλά πίστεψαν ότι μπορούν να το κάνουν. Υπήρξε μια ψυχολογική μεταστροφή

Πρέπει να προσαρμοζόμαστε
Ο κάθε παίχτης δεν προσαρμόζεται στο τέλειο, αλλά στο περιβάλλον που έχει να αντιμετωπίσει. Ο Σάμπρας προσαρμόστηκε για τον Αγκάσι κι ο Φέντερερ για τον Ναδάλ και το αντίστροφο.

Το ότι οι παίχτες έπαιζαν 30 χρόνια πιο αργά οφείλεται στις συνθήκες στον ανταγωνισμό. Ο εξοπλισμός βελτιώνεται, διότι απλά βελτιώνονται οι παίχτες και μόνο. 

Έτσι ένα αμάξι αγώνων βελτιώνεται λόγω των οδηγών. Τα αυτοκίνητα-τέρατα της δεκαετίας του 80 καταργήθηκαν γιατί γίνονταν πολλά θανατηφόρα δυστυχήματα. 

Οι οδηγοί δεν ήταν καλοί γι’ αυτά τα αυτοκίνητα και ο θεσμός καταργήθηκε. Βγήκαν άλλα με μικρότερη ιπποδύναμη για να μπορούν να τα ελέγξουν. Δηλαδή προσαρμόστηκαν οι τεχνικοί με τους οδηγούς.

Έτσι και στο τένις πρώτα βγαίνουν καλοί παίχτες και μετά βελτιώνονται οι ρακέτες. Ο Henry Lacost έπαιζε με ξύλινη ρακέτα γιατί έπαιζε καλά με τους τότε αντιπάλους του.

Οι υπολογιστές δεν υπήρχαν πριν 500 χρόνια διότι ήμασταν διαφορετικοί ως είδος. Όμως ακολουθήθηκε η συνέπεια, η δέσμευση πληροφοριών και η επιστημονική ορθολογική σκέψη, όπως και σήμερα.

Οι παίχτες κρατάνε τις ίδιες αρχές από την αρχαιότητα έως σήμερα και με αυτές κάνουν το καλύτερο δυνατόν σε δεδομένο περιβάλλον. Έτσι ακούμε τα καταπληκτικά επιτεύγματα με την νέα μοντέρνα καταπληκτική τεχνική στο τένις. Χρησιμοποιούν τις ίδιες αρχές και προσαρμόζονται σε κάθε νέα πρόκληση και αυτό είναι σημαντικό.

Έτσι ξεκινώντας να μαθαίνουμε το τένις, δεν θα μιμηθούμε αποτελέσματα σαν τους πιθήκους, διότι οι πίθηκοι δεν εξελίσσονται ακόμη κι ας μιμούνται τους πάντες.