Με το blog αυτό επιδιώκεται η καλύτερη δυνατή μάθηση του τένις και προσφέρεται η δυνατότητα, τόσο στον αρχάριο να γνωρίσει το τένις, όσο και να κατατοπίσει καλύτερα τον έμπειρο παίχτη, που ετοιμάζεται να παίξει όπως οι επαγγελματίες. Φυσικά το blog αυτό δεν είναι μια προτροπή προς αυτοδιδασκαλία, ούτε μπορεί να αντικαταστήσει τον δάσκαλο του τένις. Απλά θα βοηθήσει να εκλείψει η ανασφάλεια του μαθητή-παίχτη του τένις και θα του απαντήσει επάνω σε πολλά ερωτηματικά, που συνήθως τον βασανίζουν.
Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2017
Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2017
O Xρονισμός στο τένις και πώς να τον βελτιώσετε

Επειδή το σύγχρονο τένις βελτιώνεται φυσιολογικά με την πάροδο του χρόνου, οι περισσότεροι παίκτες και προπονητές δεν δίνουν μεγάλη προσοχή σε αυτό.
Διαπιστώνουν επίσης - εσφαλμένα - πολλά λάθη, ως τεχνικά λάθη, όταν η λανθασμένη τεχνική σε πολλές περιπτώσεις είναι απλώς συνέπεια κακής
Παρασκευή 6 Οκτωβρίου 2017
Βασική τεχνική του slice service στο tennis
Το slice service
είναι μια έξυπνη βολή, όπου δίνεις
περιστροφή στην μπάλα, κατά τη διάρκεια ενός αγώνα service. Το slice service
μπορεί να είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο για να κρατήσεις τους αντιπάλους
εκτός ισορροπίας κατά την διάρκεια μιας επιστροφής.
Το slice service
είναι ένα σημαντικό σουτ και είναι καλό να το έχεις στο οπλοστάσιο σου, διότι
μπορείς να τραβήξεις αποτελεσματικά τον αντίπαλό σου έξω από το γήπεδο και να
ανοίξεις το γήπεδο για σένα και να ξεκινήσεις μια έντονη επίθεση.
Το χτύπημα
γίνεται με sidespin. Το sidespin επιτυγχάνεται με το βούρτσισμα της επιφάνειας
της ρακέτας στην μπάλα.
Για δεξιόχειρες
servers, η επιφάνεια της ρακέτας πρέπει να χτυπήσει το κεντρικό τμήμα της
μπάλας και να βουρτσίσει την μπάλα στην υποθετική θέση όταν η ώρα δείχνει
Σάββατο 17 Ιουνίου 2017
Το καρφί στο τένις (Overhead smash)
Η κίνηση του smash είναι σχεδόν ίδια με την κίνηση ενός δυνατού service. Διαφέρει από αυτό στη φάση προετοιμασίας, γιατί η ρακέτα οδηγείται γρηγορότερα και από την συντομότερη διαδρομή πίσω στην θηλιά κι όχι τόσο χαμηλά όσο στο σερβίς.
Η σημαντικότερη όμως διαφορά είναι ο βηματισμός, δηλαδή ο παίκτης πρέπει να κινηθεί πολύ γρήγορα προς την μπάλα, έτσι ώστε να έρθει στην ιδανική θέση κάτω από αυτή για την εκτέλεση του χτυπήματος.
Το θέαμα που προσφέρει ένα smash, αρχίζει, όταν η κεφαλή της ρακέτας συντρίβει
Ο ρόλος του ελευθέρου χεριού στο τένις

Αυτό το χέρι δίνει το ιδανικό πιάσιμο για το forehand, για το backhand, για το smash και όλα τα είδη των χτυπημάτων.
1. Ανάμεσα στα χτυπήματα πρέπει να πιάνεις την ρακέτα με το ελεύθερο χέρι (το μη ισχυρό) από τον κορμό, δηλαδή από τον λαιμό της ρακέτας.
2. Χρησιμοποίησε αυτό, το μη ισχυρό χέρι, για να υποβαστάζεις την ρακέτα και για να κάνεις μερικές μικρές προσαρμογές στο πιάσιμο με το κυρίαρχο χέρι.
3. Χρησιμοποίησε το μη ισχυρό χέρι, για να
H φαρμακευτική μπάλα στο τένις
Η φαρμακευτική
μπάλα λειτουργεί σαν ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο στο να εκπαιδεύει έναν
παίκτη του τένις. Το τένις απαιτεί δύναμη και ισχύ σε πολλές αιωρήσεις υπό
πολλές γωνίες, επειδή ο παίκτης κάνει δυναμικά/εκρηκτικά σύντομα ξεσπάσματα.
Για ασκήσεις με την φαρμακευτική μπάλα
χρειάζεσαι στην αρχή μόνο μια φαρμακευτική μπάλα και ένα στερεό τοίχο με
επίπεδη επιφάνεια ή και έναν συμπαίκτη.
Έως 13 ετών οι
παίκτες χρησιμοποιούν φαρμακευτική μπάλα βάρους του
ενός (1) κιλού
ενός (1) κιλού
Από 13 έως 16
ετών χρησιμοποιούν φαρμακευτική μπάλα βάρους
Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2016
Η σημασία της προπόνησης στο τένις
Τεχνική, Τακτική και Φυσική Κατάσταση καθορίζουν την
αθλητική απόδοση στο τένις. Χωρίς αμφιβολία όμως πρώτη στην ιεραρχία έρχεται η
τεχνική, διότι είναι ο κύριος παράγοντας επιτυχίας.
Έχει
παρατηρηθεί όμως πως διαφορετική φυσική κατάσταση παικτών μέσα στο παιγνίδι,
είναι συχνά αποφασιστική για την έκβαση του αγώνα. Γι’ αυτό λοιπόν μια καλή
φυσική κατάσταση αυξάνει τις πιθανότητες για μια υψηλή ποιότητα και ποικιλία
τεχνικής και τακτικής. Επομένως μια καλή φυσική κατάσταση είναι βασική
προϋπόθεση για μια προπόνηση υψηλών επιδόσεων με την απαραίτητη ένταση και διάρκεια αυτής.
Δεν είναι παράξενο πως οι παγκόσμιοι πρωταθλητές διαθέτουν καλή

Δεν είναι παράξενο πως οι παγκόσμιοι πρωταθλητές διαθέτουν καλή
Τρίτη 2 Αυγούστου 2016
Πώς κάνουμε σερβίς με πρηνισμό στο τένις
Το Σερβίς με πρηνισμό είναι ένας παράγοντας, που διαχωρίζει τους επαγγελματίες τενίστες, από τους παίκτες συλλόγων.
Όλοι οι παίκτες του τένις θα ήθελαν να έχουν περισσότερη ταχύτητα στο σερβίς τους και ένα πιο σταθερό ρυθμό, ειδικά στο πρώτο σερβίς.
Μια τεχνική που δεν έχει συζητηθεί αρκετά μεταξύ των προπονητών είναι το σερβίς με πρηνισμό.
Στο σερβίς με πρηνισμό κάνουμε μια περιστροφή του βραχίονα και του καρπού που
Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2015
Μάθε σωστά το Βackhand με το ένα χέρι στο τένις

Χρησιμοποιώντας ένα χέρι στο
backhand αυξάνεις σημαντικά την δυνατότητα το να φτάνεις την μπάλα ακόμη πιο
μακριά, από ότι με την λαβή που γίνεται με τα δύο χέρια.
Όλα τα επιτυχημένα χτυπήματα στο τένις βασίζονται στον
επαρκή χρονισμό ο οποίος εμπλέκει την μέτρηση από το ένα έως το 5 αρκούντως
γρήγορα όταν «περιμένεις» την μπάλα.
Μέτρα «ένα» όταν η μπάλα χτυπήσει το πάτωμα και «πέντε» όταν την
χτυπήσεις.
Το topspin
είναι σημαντικό όταν η μπάλα χτυπιέται με ένα εφέ βουρτσίσματος που την κάνει
να περιστρέφεται ορμητικά σε μια εμπρόσθια τροχιά/διαδρομή. Αυτό κάνει την
μπάλα να
Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2015
Συμβουλές για μια καλή επιστροφή ενός σερβίς στο τένις

· Πάρε θέση ένα τουλάχιστον βήμα πιο πίσω από την βασική γραμμή για να εκτελέσεις μια επιστροφή του service
· Στρίψε γρήγορα τους ώμους
· Ελάττωσε την προς τα πίσω αιώρηση
· Κάνε split step
· Κάνε βήμα προς τα εμπρός με το αντίθετο πόδι (αν είναι δυνατόν).. Πέρασε την μπάλα ψηλά από το φιλέ, κάνοντας μισή κίνηση και πιάσε την ρακέτα ψηλά με το μη κυρίαρχο χέρι στην μη ολοκληρωμένη κίνηση.
. Μην απαντάς με δύναμη στα δυνατά σερβίς. Κόψε την μπάλα να περάσει στο αντίπαλο γήπεδο (οι περισσότεροι πόντοι χάνονται στην αποτυχημένη επιστροφή στο σερβίς του αντιπάλου).
Συμβουλές για να αντιμετωπίσεις ένα παίκτη που είναι πολύ γρήγορος στις επιστροφές στο τένις
Αν βρεθείς σε μια τέτοια κατάσταση και ο αντίπαλός σου ό,τι και να
κάνεις εσύ εκείνος τρέχει και τις επιστρέφει όλες τις μπάλες, απλά μην τον
αφήνεις να χρησιμοποιεί την ταχύτητά του.
Κατάστρεψε την στρατηγική του.
Πώς;
Εκτέλεσε χτυπήματα βαθιά και στη μέση και θα δεις ότι από εκεί που είχε την
άνεση να πηγαίνει γρήγορα πάνω στην μπάλα, τώρα θα προσπαθεί να αποφύγει την
μπάλα.
Κάθε φορά που είναι να επιστρέψεις εσύ την μπάλα, βάλε τον ….στόχο σου,
και εκτέλεσε τα χτυπήματα όλα επάνω του. Τότε θα τον δεις να χάνει την
ισορροπία του και να εκτελεί λάθος τις βολές του. Αυτό φυσικά δεν θα πρέπει να
το κάνεις συχνά, αλλά χρησιμοποίησέ το περιστασιακά στο παιχνίδι σου για να μη
ξέρει ακριβώς τι θα κάνεις σε κάθε επόμενο χτύπημα.
H θέση ετοιμότητας στο τένις
Η καλύτερη θέση όταν ο αντίπαλος
χτυπάει την μπάλα, είναι αυτή που σου επιτρέπει να πας παντού. Η «θέση
ετοιμότητας» είναι μια ουδέτερη στάση (κοιτώντας τον αντίπαλο),
που βοηθά τον παίκτη να έχει ισορροπία και να είναι έτοιμος για κάθε
ενδεχόμενο. Η στάση αυτή περιλαμβάνει μια ουδέτερη θέση της ρακέτας, ίσως προς
το backhand (τα περισσότερα χτυπήματα πάνω στο σώμα, αντιμετωπίζονται πιο
εύκολα με backhand). Τη ρακέτα κρατάει το μη κυρίαρχο χέρι, το οποίο
Βackhand με τα δύο χέρια
Τo backhand με τα δύο χέρια είναι μια «διπλής
γροθιάς» βολή, όταν παίζεις ένα χτύπημα εδάφους στη μη κυρίαρχη πλευρά σου.
Πολλοί αρχάριοι χρησιμοποιούν αυτή την βολή όπως επίσης και κορυφαίοι
επαγγελματίες. Με το να χρησιμοποιήσεις τα δύο σου χέρια θα αναπτύξεις μεγάλα
ποσά ελέγχου και δύναμης.
Χρονισμός
Όλα τα επιτυχημένα χτυπήματα στο τένις
βασίζονται στον επαρκή χρονισμό ο οποίος εμπλέκει την μέτρηση από το «ένα έως το
«πέντε» - αρκούντως γρήγορα - όταν
Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2015
Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2015
Παρασκευή 28 Αυγούστου 2015
Πέμπτη 27 Αυγούστου 2015
Παρασκευή 17 Ιουλίου 2015
Σημαντικό ρόλο παίζουν οι ρουτίνες στο τέννις
(σημαντική για τους μεσαίου και προχωρημένου επιπέδου παίκτες, αλλά αδιάφορη για πολλούς αρχάριους)
Οι παίκτες οι οποίοι έχουν καλό service, εφαρμόζουν μια ρουτίνα, δηλαδή μια σειρά πανομοιότυπων ενεργειών πριν από κάθε service. Η ρουτίνα αυτή μπορεί να περιλαμβάνει:
· Μερικά χτυπήματα της μπάλας στο έδαφος.
· Μια βαθιά αναπνοή.
· Ένα κοίταγμα στην περιοχή του στόχου.
· Ένα φτιάξιμο των μαλλιών.
· Την τοποθέτηση των ποδιών με ένα συγκεκριμένο τρόπο.
· Ίσως κάποια ενδότερη πνευματική ένεση του τύπου: «θα πάρω τον πόντο με αυτό το service» ή
· Όλα τα παραπάνω ή και περισσότερα από αυτά.
Οι ρουτίνες δίνουν σημαντικά στηρίγματα στους παίκτες.
· Αισθάνονται κάποια ασφάλεια όταν γνωρίζουν τι πρόκειται να συμβεί.
· Για μερικούς είναι ένα δεκανίκι.
· Βοηθούν γενικά τους παίκτες να προετοιμάζονται για τον συναγωνισμό με ένα τρόπο που τους κάνει να αισθάνονται ασφαλείς.
Η πολυτέλεια να έχουν μια ρουτίνα είναι ένας θετικός τρόπος αύξησης της απόδοσής τους.
Οι ρουτίνες μπορούν να ταξινομηθούν σε:
· Μακροπρόθεσμες
· Ημερήσιες
· Του αγώνα
· Της στιγμής
Κάθε ρουτίνα έχει ένα διαφορετικό σκοπό
Οι μακροπρόθεσμες είναι πρότυπα συμπεριφοράς που ακολουθούν οι παίκτες πέντε με έξη μέρες πριν από το αθλητικό γεγονός. Σχεδιάζουν:
· Τον ύπνο
· Την διατροφή και
· Την προπόνηση
για να διατηρηθούν τα πράγματα σε μία ομαλότητα, ώστε να μην υπάρχουν γεγονότα, που διασπούν την ζωή του παίκτη. Βέβαια αυτό είναι ευκολότερο να ελεγχθεί από τον επαγγελματία παίκτη σε σχέση με εκείνους από μας, που έχουμε εξίσου σημαντικές καθημερινές υποχρεώσεις που δεν έχουν σχέση με τον αθλητισμό.
Οι ρουτίνες της ημέρας του αγώνα εστιάζονται περισσότερο σε ζητήματα όπως:
· Ή ώρα ξυπνήματος
· Ο χρόνος φαγητού
· Το πού θα βρίσκεσαι συγκεκριμένες στιγμές της ημέρας
· Ποιοι θα είναι οι αρνητικοί περισπασμοί και πως θα μπορέσουν να αποφευχθούν
· Πότε θα γίνει η απαραίτητη ελαφρά προπόνηση πριν από την προθέρμανση για τον αγώνα
Ο τελευταίος τύπος ρουτίνας είναι η ρουτίνα της στιγμής, ο οποίος τύπος εξυπηρετεί δύο λόγους:
· Αυξάνει το επίπεδο διέγερσης που απαιτείται για την εκτέλεση ενός χτυπήματος και
· Μειώνει το άγχος!
Η εξήγηση είναι ότι φέρνουν τον παίκτη στο καλύτερο δυνατό σημείο απόδοσης. Αυτός είναι κι ο λόγος για τον οποίο η ρουτίνα πριν από το service αποτελεί θετικό μέρος του παιχνιδιού.
Εσύ ο αρχάριος ή και ο μεσαίου επιπέδου παίκτης, ο οποίος δεν έχεις συνειδητοποιήσει τι σημαίνει ρουτίνα ζήτησε από ένα φίλο σου ή ένα προπονητή να παρακολουθήσει και να σημειώσει τι κάνεις πριν από κάθε service.
Οι άπειροι παίκτες ίσως και να κάνουν κάτι διαφορετικό κάθε φορά. Εδώ θα πρέπει να προσέξουμε ένα πράγμα: Δεν πρέπει να συγχέουμε τις ρουτίνες με τις προλήψεις ή τα περίεργα τελετουργικά, τα οποία αν τα κάνεις θα αρχίσεις να εξαρτάσαι από αυτά και δεν θα έχεις εμπιστοσύνη στον εαυτό σου μετά.
Οι ρουτίνες δεν πρέπει να βασίζονται στο συναίσθημα. Αν χαθεί ένα τμήμα της ρουτίνας αντικαθίσταται εύκολα. Οι ρουτίνες σχετίζονται με την άνεση και αν αποδίδουν, καλό είναι να τις εφαρμόζουμε.
Τετάρτη 15 Ιουλίου 2015
Σάββατο 4 Ιουλίου 2015
Γιατί επιτρέπονται μόνο λευκά ρούχα στους παίκτες στο Wibledon;
Η επιβολή του να φοράνε ολόλευκα ρούχα οι αθλητές και αθλήτριες του τένις στο Wibledon χρονολογείται από το 1800.
Aυτός ο ενδυματολογικός κώδικας του Wimbledon είναι μακράν ο πιο αυστηρός από όλα τα μεγάλα τουρνουά Grand Slam.
H all-white παράδοση αυτή ξεκίνησε όταν έγινε τo τένις δημοφιλές στην ανώτερη τάξη.
Τα σημάδια του ιδρώτα θεωρούνταν ανάρμοστο για τους κυρίους και τις κυρίες και έτσι τα σκουρόχρωμα ρούχα απαγορεύτηκαν για να μη φαίνονται οι κηλίδες του ιδρώτα.
Aυτός ο ενδυματολογικός κώδικας του Wimbledon είναι μακράν ο πιο αυστηρός από όλα τα μεγάλα τουρνουά Grand Slam.
H all-white παράδοση αυτή ξεκίνησε όταν έγινε τo τένις δημοφιλές στην ανώτερη τάξη.
Τα σημάδια του ιδρώτα θεωρούνταν ανάρμοστο για τους κυρίους και τις κυρίες και έτσι τα σκουρόχρωμα ρούχα απαγορεύτηκαν για να μη φαίνονται οι κηλίδες του ιδρώτα.
Δευτέρα 22 Ιουνίου 2015
Σημαντικά θέματα που πρέπει να θυμάσαι στο τένις
1. Το ζέσταμα και
το στρέτσινγκ πριν (και πολλές φορές μετά) την προπόνηση ή το παιχνίδι, είναι
απαραίτητο. Επίσης πολύ σημαντικό όσο σημαντική είναι και η ζώνη ασφαλείας στο
αυτοκίνητό σου για την προστασία σου. Αρχικά (και αν δεν είσαι συνηθισμένος/η,
ίσως να την βρεις μια βαρετή ρουτίνα, που όμως στην πορεία θα γίνει μια
ευχάριστη «ιεροτελεστία που όχι μόνο θα σε βοηθήσει να εξοικειώσεις το σώμα σου
στις ανάγκες του αθλήματος (π.χ την ελαστικότητα σου) αλλά και να προσαρμόζεις
την θερμοκρασία του σώματος σου στην εκάστοτε εξωτερική (π.χ σε πολύ κρύο
καιρό). Πάνω από όλα θα ελαχιστοποιήσεις τις πιθανότητες τραυματισμού σου. Αυτή
είναι μια βασική αρχή που θα πρέπει να τηρείς καθ’ όλη την διάρκεια της
τενιστικής σου πορείας.
Ο σκοπός σου για
να κάνεις το ζέσταμα είναι διπλός. Πρώτον για να προετοιμάσεις τις ικανότητές
σου νωρίς στο παιχνίδι (κάτι που θα επηρεάσει το παιχνίδι σου αργότερα στον
αγώνα) και δεύτερον να αποφύγεις τραυματισμούς. Το ιδανικό θα ήταν να ξοδεύεις
20-25 λεπτά προετοιμάζοντας το σώμα σου για το άγχος, του να παίξεις ένα αγώνα
πριν ακόμη ακουμπήσεις την ρακέτα και την μπάλα. Όμως είναι πολύ σπάνιο να το
κάνουν αυτό οι απλοί παίκτες. Εσύ κάνε πάντοτε πέντε λεπτά βασικό ζέσταμα. Οι
άλλοι παίκτες ζεσταίνουν τα χέρια και τους ώμους κάνοντας μερικά σκυψιματάκια
και πηδηματάκια και αμέσως χτυπούν μπάλες ο ένας στον άλλον. Εσύ πρέπει να
ζεστάνεις τους γοφούς μέχρι τις πατούσες. Αυτές οι κινήσεις ανεβάζουν την
θερμοκρασία των μυών που χρησιμοποιούνται διότι ανεβάζουν τη ροή του αίματος.
Οι μυς θα μπορούν σταδιακά να παράγουν κίνηση πιο γρήγορα και πιο δυνατά με
λιγότερο ρίσκο για τραυματισμό κι όχι μόνο αυτό. Όταν αρχίσει ο αγώνας θα
μπορείς να κινείσαι ελεύθερα και θα δεις τα αποτελέσματα στο παιχνίδι σου.
Η προθέρμανσή σου
πρέπει να είναι τέτοια που να μιμείται τις κινήσεις τις οποίες θα κάνεις στο
παιχνίδι σου, αλλά σε χαμηλότερο ρυθμό. Πήγαινε μπροστά, πίσω πλάγια αλλά να
βλέπεις πάντα το φιλέ. Μετά από αυτό το ζέσταμα κάνε τις στατικές κινήσεις και
«παίξε» με διάφορες κινήσεις των μελών του σώματός σου. Στο τέλος του αγώνα αν
θέλεις να μείνεις χωρίς πιασίματα, ξανακάνε στατικές κινήσεις και όσο είσαι
ακόμη ζεστός.
Αποθεραπεία
Μετά την προπόνηση ή το παιχνίδι, αφιέρωσε χρόνο για την αποθεραπεία. Η αποθεραπεία επιτρέπει στο σώμα σου να επιστρέψει βαθμιαία στους κανονικούς του ρυθμούς μετά την έντονη δραστηριότητα. Επί πλέον υπάρχουν ενδείξεις ότι η χρησιμοποίηση διατατικών ασκήσεων ύστερα από προπόνηση ή αγώνα αυξάνει το εύρος της κίνησης των αρθρώσεων.
Περπάτησε στην περίμετρο του διπλού γηπέδου για πέντε λεπτά ή μέχρι η καρδιακή σου συχνότητα να πέσει κάτω από τους 120 χτύπους το λεπτό. Μετά επανάλαβε διατατικές ασκήσεις, ενώ οι μύες σου είναι ακόμη ζεστοί.
2. Ας είσαι
ρεαλιστής και όχι αυστηρός με τον εαυτό σου. Θα χρειαστεί πολύς χρόνος και
πολλές επαναλήψεις (επαφές με την μπάλα/χτυπήματα) για να υπάρξει ορατή
βελτίωση.
3. Η επανάληψη
είναι η μητέρα της γνώσης. Κάνε περισσότερες επαναλήψεις για μεγαλύτερη
εξοικείωση.
4. Τα λάθη είναι
καλοδεχούμενα. Θα πρέπει να συνηθίσεις στο γεγονός ότι θα υπάρχουν 2 ειδών
λάθη: Αυτά που θα μπορείς να τα διορθώσεις και να τα επηρεάσεις και αυτά που δε
θα μπορείς να κάνεις και πολλά.
5. Να είσαι
ελαστικός με τον εαυτό σου, χαλάρωσε και άφησε το σώμα και το μυαλό να
απορροφήσουν τις πληροφορίες που δέχονται.
6. Το μυαλό
μπορεί να επεξεργαστεί και να καταλάβει τις πληροφορίες που δέχεται 5 φορές πιο
γρήγορα από ότι το σώμα που δεν προσαρμόζεται άμεσα.
7. Μην
ξεγελαστείς με διάφορα «διαφημιστικά» που σου υπόσχονται ότι θα παίζεις σαν
επαγγελματίες μέσα σε 20 λεπτά.
8. Ο προπονητής
σου είναι και ο μέντοράς σου. Θα σου μεταδώσει τις γνώσεις και την εμπειρία του
αλλά θα φτιάξεις το δικό σου στυλ με την πάροδο του χρόνου. Μη το βιάσεις όμως.
9. Δεν έχει
σημασία αν προορίζεις τον εαυτό σου για ένα απλό ερασιτέχνη ή έναν παίκτη
υψηλού επιπέδου. Η βάση, η «ρουτίνα» εκμάθησης, ο πυρήνας, είναι – και θα
πρέπει- να είναι ίδια για όλους. Αυτό που αλλάζει είναι οι ώρες δουλειάς, τα επίπεδα
δυσκολίας και οι απαιτήσεις που ξεχωρίζουν τις δύο αυτές κατηγορίες. Δεν είναι
υπέροχο να σκεφτεί κανείς πως, από τα ίδια μικρά βήματα ξεκίνησαν όλοι οι
μεγάλοι παίκτες του παγκοσμίου τένις;
10. Μάθε την
τέχνη της υπομονής. Όταν η επίτευξη του στόχου σου ωθεί στο άγχος και την
ανησυχία, δείξε πειθαρχία. Η ανυπομονησία τρέφει την ανησυχία, τον φόβο και την
αποθάρρυνση. Η υπομονή δημιουργεί αυτοπεποίθηση, αποφασιστικότητα και λογική
αντιμετώπιση, που στο τέλος οδηγεί στην επιτυχία.
Έχε καλή ψυχική προδιάθεση
Βασική προϋπόθεση για οποιονδήποτε θα ήθελε να ασχοληθεί με το τένις ή ασχολείται ήδη είναι να έχει καλή ψυχική προδιάθεση. Το τένις είναι ένα άθλημα δύσκολο και σκληρό, ανήκει στην κατηγορία των αθλημάτων έντασης (ψυχικής και σωματικής), ψυχολογίας και δυνατού ανταγωνισμού.
Από την εμπειρία
μου οι περισσότεροι από αυτούς που εγκαταλείπουν το τένις, ιδιαίτερα σε πολύ
μικρή ηλικία, είναι γιατί έχουν ως κυρίαρχο ή μοναδικό τους στοχο την νίκη. Η
υπερβολική σημασία που δίνεται στο αποτέλεσμα και η μικρή έμφαση στην ορθή
εκμάθηση ενός αθλήματος, είναι ένας από τους πρωταρχικούς παράγοντες, εξαιτίας
των οποίων οι νεαροί παίκτες δεν απολαμβάνουν την ενασχόλησή τους με το τένις
και σταματούν να ασχολούνται με αυτό. Το 80% των παιδιών μεταξύ 12 και 18 χρονών
εγκαταλείπουν την ενεργό αθλητική δράση, όταν αυτή έχει έντονο ανταγωνιστικό
χαρακτήρα. Οι περισσότεροι από αυτούς που εγκαταλείπουν το τένις, έχουν ως
κυρίαρχο ή μοναδικό στοχο τους τη νίκη.
Το ότι βασίζεσαι
στον εαυτό σου καθαρά, αρκεί από μόνο του να κάνει τον βαθμό δυσκολίας ακόμα
μεγαλύτερο. Λανθασμένα όμως, όσοι ασχολούνται, ξεκινούν πάντα με στοχο την
«νίκη». Αυτός είναι ο απώτερος στόχος, ναι, αλλά για να επιτευχθεί αυτό
χρειάζονται τα κατάλληλα εργαλεία, τα σωστά συστατικά.
Δίνοντας μηδαμινή
σημασία στην σωστή εκμάθηση του αθλήματος όπως και στην νοητική-πνευματική και
ψυχική δριμύτητα -τα πλέον βασικά συστατικά απαραίτητα προς την επιτυχία- ο
στόχος δε μπορεί να επιτευχθεί. Μόνο με την σωστή δουλειά επάνω σε αυτά έρχεται
– σαν φυσικό αποτέλεσμα πλέον- η «νίκη».
Συνοψίζοντας, θα
ενώσουμε την έννοια της ψυχικής προδιάθεσης και την έμφαση που πρέπει να δοθεί
στην σωστή εκμάθηση και την νοητική δριμύτητα και θα έχουμε έτσι ένα τύπο
εξίσωσης:
Ψυχική
προδιάθεση= (Tεχνική/Tακτική+ νοητική δριμύτητα) = Νίκη
Έχουμε τώρα
λοιπόν μια ιδέα, γιατί ίσως πολλοί να εγκαταλείπουν την προσπάθεια σε πρώϊμο
στάδιο;
Η πολύωρη
δουλειά;
Η πειθαρχία;
Η «δέσμευση», που
φτάνουν τα σημεία της εξουθένωσης;
Είναι το τένις
«φτιαγμένο» για «δυνατούς λύτες» για όσους θέλουν και προσπαθούν τα δύσκολα;
Βάλε τώρα στο
μυαλό σου δύο τελείως διαφορετικές φιγούρες από δύο τελείως διαφορετικά είδη
αθλητισμού. Σκέψου έναν σκακιστή και έναν Sprinter (δρομέα).
Δουλειά του
σκακιστή είναι να ακονίζει συνεχώς το μυαλό του, να δουλεύει συνεχώς την
στρατηγική του και τον τρόπο σκέψης του, την νοητική του δριμύτητα, την
αυτοσυγκέντρωση.
Ο sprinter με την
σειρά του δουλεύει πολύ την φυσική του κατάσταση, την αντοχή, την επιτάχυνση,
την έκρηξη, την ταχύτητα, το πάθος και την ένταση για το τελικό αποτέλεσμα- τη
γραμμή του τερματισμού. Για αυτόν σύμμαχος αλλά και αντίπαλος είναι ο δείκτης
του ρολογιού. Δέκα χρόνια δουλειάς για δέκα δευτερόλεπτα!!!
Με λίγα λόγια το
τένις είναι ένας συνδυασμός δύο διαφορετικών πεδίων γι΄ αυτό τον λόγο
χρειάζονται:
1. Το ακονισμένο μυαλό
2. Η αυτοσυγκέντρωση
3. Η στρατηγική του σκακιστή
4. Η ένταση
5. Η ψυχική προδιάθεση και
6. Η φυσική κατάσταση του δρομέα
Όσοι ασχολούνται
ήδη θα ξέρουν πως το τένις είναι ένα «παρεξηγημένο» άθλημα.
Ο περισσότερος
κόσμος θεωρεί πως, ο βαθμός δυσκολίας είναι μηδενικός και αυτό γιατί ο
οποιοσδήποτε θα μπορούσε να πάρει μια ρακέτα και μερικές μπάλες και να παίξει.
Σκέψου την
θάλασσα. Όλη η ομορφιά κρύβεται στο βυθό. Αντίστοιχα με το τένις, η ομορφιά δεν
βρίσκεται στην επιφάνεια αλλά στο βάθος. Και για να γευτεί κανείς αυτήν την
ομορφιά θα πρέπει να πάρει «μεγάλη ανάσα».
Αν διαλέξεις να
είσαι επιθετικός σαν παίκτης, θα πρέπει να θυμάσαι πως η επίθεση είναι πιο
δύσκολη να «μαθευτεί» από την άμυνα όπου η ίδια προ - υπάρχει θα λέγαμε σαν
ένστικτο μέσα στον κάθε άνθρωπο. Είναι η πρώτη αντίδραση που εξωτερικεύεται αν
έρθει αντιμέτωπος με τον κίνδυνο, τον φόβο, την απειλή. Πολύ πιο δύσκολα θα
επιτεθεί, ενώ θα αμυνθεί σχεδόν φυσικά.
Για να το κάνουμε
πιο ξεκάθαρο, όταν μιλάμε για άμυνα και επίθεση δεν αναφερόμαστε στην τεχνική
και τον τρόπο παιξίματος. Μιλάμε για την συμπεριφορά μας και την ψυχική μας
προδιάθεση, τον τρόπο του «σκέπτεσθαι».
Προσοχή όμως,
μπορεί να σκέφτεσαι επιθετικά και να παίζεις αμυντικά (τεχνικά), ή πάλι να
σκέφτεσαι επιθετικά και να παίζεις και επιθετικά, αλλά σε καμία περίπτωση δε θα
πρέπει να επιτρέπεις το μυαλό σου να σκέφτεται αμυντικά. Εδώ είναι το κλειδί.
Τι σημαίνει
επίθεση- επιθετικός παίκτης
Δεν περιμένεις
την μπάλα να έρθει προς τα εσένα αλλά κινείσαι εσύ προς αυτήν.
Η αναμονή σου
κατά τη διάρκεια, είναι ακριβώς στην γραμμή της baseline, λίγο πιο μπροστά ή
ακριβώς πίσω από αυτήν, ποτέ όμως πολύ πίσω, πάνω από 3 βήματα.
Τα χτυπήματα
γίνονται σε 1ο χρόνο, που σημαίνει πως μόλις η μπάλα χτυπήσει το γήπεδο, πριν
προλάβει να πάρει το μέγιστο ύψος.
Ακόμα και αν
βρίσκεσαι σε δυσμενή θέση, να μπορείς με την κατάλληλη τοποθέτηση του σώματος
να αντιστρέφεις την κατάσταση.
Η κίνηση μέσα στο
γήπεδο είναι πάντοτε διαγώνια και κάθετη- ποτέ παράλληλη με την μπάλα (Αυτό
ισχύει και όταν η μπάλα αναγκαστικά σε βγάζει πίσω από την baseline).
Αντιστοίχως,
άμυνα - αμυντικός παίκτης σημαίνει:
Πάντα περιμένεις
την μπάλα να έρθει σε σένα.
Η αναμονή σου
κατά τη διάρκεια είναι πολύ πίσω από την baseline και ότι και αν γίνει εσύ
παραμένεις εκεί.
Τα χτυπήματα
γίνονται σε 3ο χρόνο, που σημαίνει, πως η μπάλα, αφού ήδη έχει χτυπήσει μια
φορά στο γήπεδο έχει πάρει την τελική της καμπύλη προς το έδαφος, λίγο πριν
χτυπήσει το γήπεδο για δεύτερη φορά
Η κίνηση στο γήπεδο
είναι παράλληλη με την μπάλα.
Τετάρτη 17 Ιουνίου 2015
Επιστολή ενός παιδιού παίκτη του τένις προς τους γονείς του

Γονείς, επιτέλους
σταματείστε να φωνάζετε ασκόπως και με εκνευριστικό τρόπο την ώρα που παίζουν
τα παιδιά σας.
Την περασμένη
Κυριακή, που κάθισα δίπλα σε κάποιους
γονείς παικτών του τένις με έκαναν να φανταστώ, τι θα γινόταν αν το παιδί τους
θα μπορούσε να μιλήσει πίσω σε αυτούς
Μαμά και μπαμπά,
Θέλω να σας πω 10
πράγματα:
1. Έχετε
συνειδητοποιήσει ότι το τένις είναι ένα από τα πιο άδικα αθλήματα; Εννοώ
ερχόμαστε σε ένα τουρνουά και υπάρχει μόνο ένας νικητής μέσα από 32 άτομα. Η
πιθανότητα μου είναι 1 στα 32. Κάντε
τα μαθηματικά, παρακαλώ.
2. Στο τένις, η
όλη έκβαση του αγώνα αποφασίζεται σε μερικά σημεία. Έχετε συνειδητοποιήσει πόσο
εκνευριστικό είναι αυτό; Ναι είμαι νευρικός.
3. Η πίεση για να
κερδίσω δεν προέρχεται από σας, αν θέλετε να κερδίσω. Προέρχεται από την επιθυμία μου να
είμαι πρωτοπόρος. Και καμιά φωνή δική σας δεν θα προδικάσει την θετική για μένα
έκβαση του αγώνα.
4. Είναι επιθυμία
μου να διασκεδάσω, αλλά εσείς προσθέτετε πίεση για να κερδίσω και να μου
αφαιρέσετε τη διασκέδαση. Τι είναι για μένα αυτό; Είναι ένα Σαββατοκύριακο
χαράς και παιχνιδιού!
5. Είμαι ένα
παιδί, θα κάνω εκατοντάδες ανόητα λάθη.
6. Δείτε την στάση του σώματός μου και θα καταλάβετε ότι με
πιέζετε και με κουράζετε ακόμη περισσότερο.
7. Αφού κερδίσω ή
χάσω, μπορούμε απλά να μην μιλήσουμε μετά γι 'αυτό, διότι απλά το μόνο που
ήθελα ήταν να παίξω.
8. Παρακαλώ να
κατανοήσετε το σκορ στο τένις. Είναι το μόνο άθλημα στο οποίο μπορείς να πάρεις
περισσότερους πόντους κι όμως στο τέλος να χάσεις. Αυτό μπορείτε να το
καταλάβετε;
9. Θα με
αναγκάσετε να κάνω περισσότερα σφάλματα αν με πιέζετε ή φωνάζετε.
10. Σ 'αγαπώ,
αλλά σας παρακαλώ να καταλάβετε ότι αυτό είναι απλά ένα παιχνίδι. Δεν είναι μια
αντανάκλαση του εισοδήματός σας. Το να χάσω τον αγώνα είναι κάτι που δεν σας
απαγορεύει να εκπληρώσετε τα όνειρά σας.
Από εδώ και
εμπρός αυτοί είναι οι κανόνες: Αν κερδίσω εγώ θα επιλέξω το σημείο όπου θα πάμε
να φάμε. Αν χάσω θα το κάνετε εσείς. Αυτό είναι το μόνο που θέλω, και να περάσω
το Σαββατοκύριακο μαζί σας.
Δευτέρα 8 Ιουνίου 2015
Tένις: Το forehand σε κίνηση του Djokovic
1. Κοιτώντας πάνω από τον αριστερό του ώμο, ο Djokovic φέρνει τη ρακέτα του πίσω και ψηλά για να προετοιμάσει το χτύπημα.
Ο Djokovic πρέπει να τρέξει αρκετή απόσταση για το χτύπημα αυτό, οπότε χρειάζεται να κινηθεί γρήγορα. Με το που θα δει από ποια κατεύθυνση έρχεται η μπάλα, αμέσως γυρίζει το σώμα και εστιάζει στην μπάλα κοιτάζοντας πάνω από τον αριστερό του ώμο. Τα πόδια του είναι στραμμένα προς την κατεύθυνση που πρέπει να τρέξει και το κεφάλι του γυρισμένο προς την μπάλα. Ο Djokovic σηκώνει το κεφάλι της ρακέτας του ψηλά και προς τα πίσω και ετοιμάζεται για ένα γρήγορο άνοιγμα, χρησιμοποιώντας semi-Western λαβή.
2. Διατηρώντας καλή στάση, περιστρέφει γοφούς και μέση ώστε να προετοιμάσει ένα δυνατό χτύπημα μετά το άνοιγμά του.
Πιθανόν να σου έχουν πει να κινείστε με μικρά βήματα, όταν παίζετε. Τα βηματάκια είναι ιδανικά, όταν βρίσκεστε κοντά στην μπάλα, αλλά όμως όταν πρέπει να καλύψετε πολύ έδαφος, θα πρέπει πραγματικά να τρέξετε διατηρώντας την σωστή σου στάση, όπως κάνει ο Djokovic. Έχει ακόμη το βλέμμα του πάνω από τον ώμο του προς την μπάλα και έχει στρίψει ακόμη περισσότερο τους ώμους τόσο, που να μπορεί κανείς να δει την πλάτη του. Αυτή η περιστροφή γοφών και μέσης, είναι το κλειδί τόσο για την ταχύτητα στη ρακέτα, όσο και για control.
3. Ο Djokovic ρίχνει το κεφάλι της ρακέτας και λυγίζει τα γόνατά του πιο χαμηλά για να απορροφήσει τη δύναμη του μεγάλου βηματισμού του.
O Djokovic αρχίζει να ρίχνει προς τα κάτω το κεφάλι της ρακέτας του και ξεκινά το άνοιγμα (swing). Έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σύγχρονους παίκτες να χτυπούν την μπάλα με ανοικτό stance και να σηκώνονται από το έδαφος όσο ανοίγουν την ρακέτα. Εδώ όμως είναι διαφορετική περίπτωση αφού το forehand είναι πάνω στην κίνηση. Ο Djokovic χρησιμοποιεί κλειστό stance, γιατί δεν έχει χρόνο για κάτι άλλο και τα γόνατά του λυγίζουν ακόμη περισσότερο όσο ανοίγει, ώστε να απορροφήσει τη δύναμη του τρεξίματος. Διοχετεύει όλη αυτή την ταχύτητα και κίνηση στην αιώρηση της ρακέτας του.
4. Λυγίζει ακόμη περισσότερο ενώ ανοίγει τους ώμους του και ξεκινά να επιταχύνει τη ρακέτα του.
Ενώ αρχίζει να επιταχύνει τη ρακέτα προς τα εμπρός, ο Djokovic λυγίζει ακόμη περισσότερο. Αν και έφερε τα πόδια του με απότομη κίνηση σε αυτή τη θέση, το πάνω μέρος του σώματός του παραμένει χαλαρό κατά τη διάρκεια του ανοίγματος. Οι ώμοι του αρχίζουν να ανοίγουν, καθώς επαναφέρει το σώμα του από την περιστροφή γοφών και μέσης και το πίσω μέρος από την λαβή της ρακέτας (τάπα ρακέτας) δείχνει την μπάλα που έρχεται προς το μέρος του.
5. Με τα πόδια και τη λεκάνη του ακόμη στραμμένα στο πλάι, ο Djokovic διοχετεύει την ενέργεια και την ορμή στο χτύπημα της μπάλας.
Όταν αποκρούει την μπάλα, δεν την χτυπά απλά, αλλά επιδιώκει την δυνατή επαφή, ώστε να μπορεί να απορροφήσει τη δύναμη του χτυπήματος του αντιπάλου του. Όλη του η ενέργεια πηγαίνει στο γήπεδο. Χτυπάει την μπάλα πιο πολύ στο πλάι του σώματός του, ώστε να διοχετεύσει την ορμή στο forehand. Οι ώμοι του εν μέρει δείχνουν το φιλέ, αλλά τα πόδια του και η λεκάνη του παραμένουν στραμμένα στο πλάι. Το κεφάλι του είναι σταθερό. Το σημείο επαφής είναι τέλειο, με απόλυτη ισορροπία και δύναμη πάνω στη μπάλα.
6. H περιστροφή προς το φιλέ τον βοηθά να διατηρήσει την ισορροπία του.
Ο Djokovic συνεχίζει να λυγίζει πιο χαμηλά, ενώ αρχίζει να σταματά και γυρνά προς το φιλέ. Αυτό τον βοηθά να διατηρήσει την ισορροπία του. Το χέρι, που έχει την ρακέτα, περιστρέφεται λίγο και η αιώρηση της ρακέτας του κινείται ελαφρά προς τα πάνω. Αυτό συμβαίνει γιατί έχει βάλει πολύ topspin σε αυτό το δύσκολο down-the-line χτύπημα
7. Από σχεδόν καθιστή θέση, ο Djokovic συνεχίζει την κίνηση (follow through) με πολλή δύναμη.
Χρειάζεται πάρα πολύ δύναμη για να μπορέσει κανείς να σταματήσει γρήγορα και τελείως μετά από τόση ταχύτητα. Ο Djokovic μοιάζει να κάθεται σχεδόν στην φωτογραφία αυτή, σαν να είχε μία καρέκλα πίσω του. Το κλείσιμο της ρακέτας του (follow through) είναι πάνω από το κεφάλι του αντί να είναι πίσω από τον αντίθετό ώμο του, γιατί το χτύπημα είναι πάνω στην κίνηση με κλειστό stance.
8. Τελειώνοντας την αιώρηση της ρακέτας, το δεξί του πόδι τον ωθεί ξανά στη βασική θέση.
Ο Djokovic τελειώνει την αιώρηση (swing) και ξεκινά να επανέρχεται σχεδόν ταυτόχρονα. Το δεξί του πόδι ξεκινά να τον ωθεί προς το κέντρο του γηπέδου για το επόμενο χτύπημα. Το αριστερό του χέρι λειτουργεί σαν αντίβαρο και τον βοηθά στο να μην φύγει πολύ προς την πλάγια γραμμή (sideline).

2. Διατηρώντας καλή στάση, περιστρέφει γοφούς και μέση ώστε να προετοιμάσει ένα δυνατό χτύπημα μετά το άνοιγμά του.
Πιθανόν να σου έχουν πει να κινείστε με μικρά βήματα, όταν παίζετε. Τα βηματάκια είναι ιδανικά, όταν βρίσκεστε κοντά στην μπάλα, αλλά όμως όταν πρέπει να καλύψετε πολύ έδαφος, θα πρέπει πραγματικά να τρέξετε διατηρώντας την σωστή σου στάση, όπως κάνει ο Djokovic. Έχει ακόμη το βλέμμα του πάνω από τον ώμο του προς την μπάλα και έχει στρίψει ακόμη περισσότερο τους ώμους τόσο, που να μπορεί κανείς να δει την πλάτη του. Αυτή η περιστροφή γοφών και μέσης, είναι το κλειδί τόσο για την ταχύτητα στη ρακέτα, όσο και για control.
3. Ο Djokovic ρίχνει το κεφάλι της ρακέτας και λυγίζει τα γόνατά του πιο χαμηλά για να απορροφήσει τη δύναμη του μεγάλου βηματισμού του.
O Djokovic αρχίζει να ρίχνει προς τα κάτω το κεφάλι της ρακέτας του και ξεκινά το άνοιγμα (swing). Έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σύγχρονους παίκτες να χτυπούν την μπάλα με ανοικτό stance και να σηκώνονται από το έδαφος όσο ανοίγουν την ρακέτα. Εδώ όμως είναι διαφορετική περίπτωση αφού το forehand είναι πάνω στην κίνηση. Ο Djokovic χρησιμοποιεί κλειστό stance, γιατί δεν έχει χρόνο για κάτι άλλο και τα γόνατά του λυγίζουν ακόμη περισσότερο όσο ανοίγει, ώστε να απορροφήσει τη δύναμη του τρεξίματος. Διοχετεύει όλη αυτή την ταχύτητα και κίνηση στην αιώρηση της ρακέτας του.
4. Λυγίζει ακόμη περισσότερο ενώ ανοίγει τους ώμους του και ξεκινά να επιταχύνει τη ρακέτα του.
Ενώ αρχίζει να επιταχύνει τη ρακέτα προς τα εμπρός, ο Djokovic λυγίζει ακόμη περισσότερο. Αν και έφερε τα πόδια του με απότομη κίνηση σε αυτή τη θέση, το πάνω μέρος του σώματός του παραμένει χαλαρό κατά τη διάρκεια του ανοίγματος. Οι ώμοι του αρχίζουν να ανοίγουν, καθώς επαναφέρει το σώμα του από την περιστροφή γοφών και μέσης και το πίσω μέρος από την λαβή της ρακέτας (τάπα ρακέτας) δείχνει την μπάλα που έρχεται προς το μέρος του.
5. Με τα πόδια και τη λεκάνη του ακόμη στραμμένα στο πλάι, ο Djokovic διοχετεύει την ενέργεια και την ορμή στο χτύπημα της μπάλας.

6. H περιστροφή προς το φιλέ τον βοηθά να διατηρήσει την ισορροπία του.
Ο Djokovic συνεχίζει να λυγίζει πιο χαμηλά, ενώ αρχίζει να σταματά και γυρνά προς το φιλέ. Αυτό τον βοηθά να διατηρήσει την ισορροπία του. Το χέρι, που έχει την ρακέτα, περιστρέφεται λίγο και η αιώρηση της ρακέτας του κινείται ελαφρά προς τα πάνω. Αυτό συμβαίνει γιατί έχει βάλει πολύ topspin σε αυτό το δύσκολο down-the-line χτύπημα
7. Από σχεδόν καθιστή θέση, ο Djokovic συνεχίζει την κίνηση (follow through) με πολλή δύναμη.
Χρειάζεται πάρα πολύ δύναμη για να μπορέσει κανείς να σταματήσει γρήγορα και τελείως μετά από τόση ταχύτητα. Ο Djokovic μοιάζει να κάθεται σχεδόν στην φωτογραφία αυτή, σαν να είχε μία καρέκλα πίσω του. Το κλείσιμο της ρακέτας του (follow through) είναι πάνω από το κεφάλι του αντί να είναι πίσω από τον αντίθετό ώμο του, γιατί το χτύπημα είναι πάνω στην κίνηση με κλειστό stance.
8. Τελειώνοντας την αιώρηση της ρακέτας, το δεξί του πόδι τον ωθεί ξανά στη βασική θέση.
Ο Djokovic τελειώνει την αιώρηση (swing) και ξεκινά να επανέρχεται σχεδόν ταυτόχρονα. Το δεξί του πόδι ξεκινά να τον ωθεί προς το κέντρο του γηπέδου για το επόμενο χτύπημα. Το αριστερό του χέρι λειτουργεί σαν αντίβαρο και τον βοηθά στο να μην φύγει πολύ προς την πλάγια γραμμή (sideline).
Το Forehand στο τένις το κάνουμε με τεντωμένο ή λυγισμένο χέρι;

Στις
δε γυναίκες η Henin προσπάθησε να το κάνει και σχεδόν το κατάφερε, προσπαθώντας
όπως η ίδια έχει κατ’ επανάληψη δηλώσει ότι παρακολουθεί τα ματς του Ελβετού
τενίστα για να μάθει πράγματα από αυτόν.
Σκεφτείτε
το εξής: κάθε φορά που τρέχουμε προς τη μπάλα και όσο πιο πολύ πιεζόμαστε ΠΑΝΤΑ
κανονίζουμε την απόσταση λυγίζοντας τον αγκώνα άλλοτε λιγότερο και άλλοτε
περισσότερο.
Εκτέλεση
βολών στην ευθεία λοιπόν είναι πολύ δύσκολο να εκτελεσθούν με επιτυχία ΚΑΙ
συχνότητα. Πόσες και πόσες φορές δεν βλέπουμε τον Federer και τον Nadal να κτυπούν
κυριολεκτικά τις γωνίες με down the line κτυπήματα και να τούς θαυμάζουμε; Ναι,
είναι άξιοι θαυμασμού… μήπως όμως η εξήγηση βρίσκεται στο τεντωμένο χέρι; Λέω
μήπως;
Επίσης
αυτή την στιγμή θα πρέπει το κεφάλι να κοιτάει ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ το σημείο επαφής. Ο
λόγος είναι ο εξής (που επίσης ισχύει ΚΑΙ για το σερβίς): εάν το κεφάλι την
στιγμή της επαφής κοιτάει στο πλάι στο λεγόμενο contact point, τότε προς
στιγμήν ακινητοποιούνται οι ώμοι και η μόνη κίνηση γίνεται από το χέρι. Με αυτή
την ακινητοποίηση έστω και στιγμιαία προσθέτουμε έξτρα δύναμη στο χτύπημα.
Ας
μιλήσουμε για την 10ετία 70-80: το μεγαλύτερο χτύπημα εθεωρείτο το backhand με
2 χέρια του Jimmy Connors. Το forehand του Borg. Στην δεκαετία 80-90 είχαμε τα forehand των Jimmy Arias και Aaron
Krickstein (ήτανε τόσο γρήγορη η κίνηση του Aaron που την εποχή εκείνη μόνο η
πιο εξελιγμένη τεχνολογία high speed photography μπορούσε να μας δείξει πως
ακριβώς κτυπούσε την μπάλα).
Η
λίστα μπορεί να συνεχισθεί για πολύ. Τι κοινό είχαν όμως ΟΛΑ αυτά τα κτυπήματα;
ότι τα χέρια ήταν ΕΝΤΕΛΩΣ τεντωμένα κατά την στιγμή της επαφής.
Όπως
είπα και πιο πάνω τις χρονικές περιόδους που μεσουρανούσαν αυτοί οι παίκτες,
αυτή η τεχνική εθεωρείτο «ατομική» αντί να μελετηθεί και αναλυθεί. Η παγκόσμια
προπονητική κοινότητα δεν ασχολήθηκε καθόλου ή σχεδόν καθόλου, κάτι που
δυστυχώς συνεχίζεται και σήμερα, κυρίως γιατί οι ίδιοι μεγαλοπροπονητές
μονοπωλούν τα τενιστικά media (ορμώμενοι εξ Αμερικής γαρ).
Ευτυχώς
όμως χάρη στα τεχνολογικά μέσα που μας παρέχονται, κάποιοι έχουν αρχίσει να
καταλαβαίνουν τι ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ συμβαίνει.
Το
πιο σημαντικό με την τεχνική με
τεντωμένο χέρι είναι η σωστή απόσταση από αυτή.
Αυτό μπορεί να ακούγεται γνωστό και τετριμμένο αλλά δεν είναι. Ο λόγος
είναι ο εξής: όταν κτυπάμε την μπάλα με το χέρι λυγισμένο, αν έχουμε κάνει
λάθος στην απόσταση και για να μη μας κλείσει η μπάλα αλλάζουμε την τελευταία
στιγμή την γωνία του χεριού ή δημιουργούμε πιο άνετη απόσταση κουνώντας το πάνω
μέρος του σώματος. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα στο να βρίσκουμε σταθερά τον στόχο μας
(και ειδικά τις down the line μπαλιές). Με τεντωμένο το χέρι λοιπόν ΔΕΝ μπορεί
η μπάλα να μας κλείνει. ΠΡΕΠΕΙ να σταματάμε ένα βήμα πιο μακριά από το σημείο επαφής.
Είναι δυνατόν όμως αυτό να γίνεται; Και κάθε φορά; ΕΙΝΑΙ! Πρέπει όμως ο κάθε
παίκτης να το προπονεί αυτό από την αρχή της καριέρας του. Πού σημαίνει ότι
πρέπει να είναι τυχερός και να βρει έναν προπονητή πού δεν έχει τσίμπλες στα μάτια του. Και πού
θα είναι τόσο ψαγμένος ώστε να έχει τις απαντήσεις όταν τον ρωτάει ό μαθητής
του.
Τι
άλλα πλεονεκτήματα όμως έχει το χτύπημα με τεντωμένο χέρι; Επειδή όπως είπαμε
πρέπει να σταματάμε ένα βήμα πιο μακριά ή αν θέλεις ένα βήμα πιο γρήγορα τότε
κινούμενοι πλαγίως (lateral movement) κερδίζουμε δύο (2) συνολικά βήματα στην
όλη κίνηση.
Αυτό
σημαίνει πώς όταν κινούμαστε εντός των ορίων των πλαγίων γραμμών και κοντά στην
βασική γραμμή κόβουμε τις γωνίες της μπαλιάς του αντιπάλου που και αυτό με την
σειρά του έχει τα εξής τρία ( 3) πλεονεκτήματα:
1.Στέλνουμε την μπάλα πίσω κατά τι
γρηγορότερα
2.Είμαστε γρηγορότερα έτοιμοι για την
επόμενη μπάλα και
3. «φαινόμαστε» γρηγορότεροι από ότι
πραγματικά είμαστε, διότι καλύπτουμε λιγότερο γήπεδο.
Επίσης
εύκολα πλέον μπορούμε να «πετάξουμε» όλο το χέρι προς τα εμπρός και να
περιστρέψουμε τους ώμους εκτελώντας το μοντέρνο forehand που τόσο όλοι
θαυμάζουμε.
Το τελείωμα
Την
στιγμή της επαφής το κεφάλι της ρακέτας πρέπει να κινηθεί όσο πιο γρήγορα
γίνεται προς τα πάνω. Η αίσθηση που θα πρέπει να έχει ο παίκτης είναι σαν να
πετάει το κεφάλι της ρακέτας στην μπάλα. Και αφού φύγει η μπάλα από την ρακέτα
τότε αφήνει το χέρι ελεύθερο να τελειώσει όπου του υπαγορεύει η όλη κίνηση,
φροντίζοντας ταυτόχρονα ο ώμος που ξεκίνησε την κίνηση από πίσω να τελειώσει
μπροστά κάνοντας μία περιστροφή 180+. Το δε χέρι μπορεί να τελειώσει και
μπροστά από τον αγκώνα ή πάνω από τον ώμο ή σχεδόν στους γοφούς.
Πόσο
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ακούγεται αυτό πραγματικά, από αυτό που έλεγαν μια ζωή (και
εξακολουθούν όλοι να λένε) ότι το χέρι πρέπει να τελειώνει μόνο πάνω από τον ώμο για να έχουμε δύναμη και topspin στην
μπάλα και αυτή να πηγαίνει βαθιά.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)